Publications
An important goal of the ifo Institute is to make its scientific findings, analyses, survey results, and statements accessible to as many people as possible. We therefore offer a wide range of publications for different target groups with the aim of stimulating economic policy debate. Here, our own authors as well as members of the ifo’s wider networks and other experts have the opportunity to publish relevant findings and debate them publicly.
86 hits:
Paper in Academic Volume
Education, Knowledge Capital, and Economic Growth
Eric A. Hanushek, Ludger Woessmann
Academic Press/Elsevier, London, 2020
in: S. Bradley, C. Green (Hrsg.), The Economics of Education: A Comprehensive Overview, Second Edition, 171-182
Academic Press/Elsevier, London, 2020
in: S. Bradley, C. Green (Hrsg.), The Economics of Education: A Comprehensive Overview, Second Edition, 171-182
Paper in Academic Volume
Empirical Methods in the Economics of Education
Guido Schwerdt, Ludger Woessmann
Academic Press / Elsevier, London, 2020
in: S. Bradley, C. Green (eds.), The Economics of Education: A Comprehensive Overview, Second Edition, 3-20
Academic Press / Elsevier, London, 2020
in: S. Bradley, C. Green (eds.), The Economics of Education: A Comprehensive Overview, Second Edition, 3-20
Paper in Academic Volume
Education and Socio-Economic Development during the Industrialization
Sascha O. Becker, Ludger Wößmann
Springer, Berlin, Heidelberg, 2019
in: Claude Diebolt und Michael Haupert (Hrsg,): Handbook of Cliometrics, online
Springer, Berlin, Heidelberg, 2019
in: Claude Diebolt und Michael Haupert (Hrsg,): Handbook of Cliometrics, online
Paper in Academic Volume
Measuring the Impacts of Teachers II: Teacher Value-Added and Student Outcomes in Adulthood
Ludger Wößmann
Heidelberg, 2019
in: Bruno S. Frey und Christoph A. Schaltegger (Hrsg): 21st Century Economics: Economic Ideas You Should Read and Remember, 157–159
Heidelberg, 2019
in: Bruno S. Frey und Christoph A. Schaltegger (Hrsg): 21st Century Economics: Economic Ideas You Should Read and Remember, 157–159
Paper in Academic Volume
Bildungserträge
Franziska Kugler, Ludger Woessmann
Julius Klinkhardt / UTB, Bad Heilbrunn, 2019
in: O. Köller, M. Hasselhorn, F.W. Hesse, K. Maaz, J. Schrader, H. Solga, Heike, C.K. Spieß, K. Zimmer (eds.), Das Bildungswesen in Deutschland: Bestand und Potenziale, 231-262
Julius Klinkhardt / UTB, Bad Heilbrunn, 2019
in: O. Köller, M. Hasselhorn, F.W. Hesse, K. Maaz, J. Schrader, H. Solga, Heike, C.K. Spieß, K. Zimmer (eds.), Das Bildungswesen in Deutschland: Bestand und Potenziale, 231-262
Paper in Academic Volume
Bildungschancen als Schlüssel für den Wohlstand der Nationen
Ludger Woessmann
Orell Füssli, Zürich, 2019
in: J. Allmendinger, O. Jarren, C. Kaufmann, H. Kriesi, D. Kübler (eds.), Zeitenwende: Kurze Antworten auf große Fragen der Gegenwart, 45-54
Orell Füssli, Zürich, 2019
in: J. Allmendinger, O. Jarren, C. Kaufmann, H. Kriesi, D. Kübler (eds.), Zeitenwende: Kurze Antworten auf große Fragen der Gegenwart, 45-54
Paper in Academic Volume
Warum man das ökonomische Argument für Bildung nicht ignorieren darf
Ludger Wößmann
Kalaidos Bildungsgruppe Schweiz, Zürich, 2018
in: Kalaidos Bildungsgruppe (Hrsg.), Jahresbericht 2017: Bildung und Ökonomie, 21 S.
Kalaidos Bildungsgruppe Schweiz, Zürich, 2018
in: Kalaidos Bildungsgruppe (Hrsg.), Jahresbericht 2017: Bildung und Ökonomie, 21 S.
Paper in Academic Volume
How Luther’s Quest for Education Changed German Economic History: 9+5 Theses on the Effects of the Protestant Reformation
Sascha Becker, Ludger Wößmann
Palgrave Macmillan, New York, 2019
Jean-Paul Carvalho, Sriya Iyer, Jared Rubin (eds.), Advances in the Economics of Religion, International Economic Association Series, 215–227
Palgrave Macmillan, New York, 2019
Jean-Paul Carvalho, Sriya Iyer, Jared Rubin (eds.), Advances in the Economics of Religion, International Economic Association Series, 215–227
Paper in Academic Volume
Knowledge Capital and Economic Growth
Eric A. Hanushek, Ludger Wößmann
Edward Elgar Publishing, Cheltenham, 2019
Rolf Becker (ed.), Research Handbook on Sociology of Education, Chap. 25
Edward Elgar Publishing, Cheltenham, 2019
Rolf Becker (ed.), Research Handbook on Sociology of Education, Chap. 25
Paper in Academic Volume
Recommends “Measuring the Impacts of Teachers II: Teacher Value-Added and Student Outcomes in Adulthood” by Raj Chetty, John N. Friedman, and Jonah E. Rockoff
Ludger Wößmann
Springer, Heidelberg, 2019
Bruno S. Frey, C. Schaltegger (eds.), 21st Century Economics: Economic Ideas You Should Read and Remember, 157–159
Springer, Heidelberg, 2019
Bruno S. Frey, C. Schaltegger (eds.), 21st Century Economics: Economic Ideas You Should Read and Remember, 157–159
Paper in Academic Volume
Berufsbildung in Zeiten des Wandels
Ludger Wößmann
BIBB, Bonn, 2018
in: Bundesinstitut für Berufsbildung (Hrsg.) Berufsbildung von morgen – Innovationen erleben, 46-51
BIBB, Bonn, 2018
in: Bundesinstitut für Berufsbildung (Hrsg.) Berufsbildung von morgen – Innovationen erleben, 46-51
Paper in Academic Volume
Eigentum und Bildung (Interview)
Ludger Wößmann
Herder, Freiburg, 2018
in: Rainer Kirchdörfer, Brun-Hagen Hennerkes, Stefan Heidbreder, Nils Goldschmidt (Hrsg.), Eigentum, 242-249
Herder, Freiburg, 2018
in: Rainer Kirchdörfer, Brun-Hagen Hennerkes, Stefan Heidbreder, Nils Goldschmidt (Hrsg.), Eigentum, 242-249
Paper in Academic Volume
Child Labor
Francesco Cinnirella, G. Toniolo, G. Vecchi
Oxford University Press, Oxford, 2017
G. Vecchi (Ed.), Measuring Wellbeing: A History of Italian Living Standards, Chapter 4, 143-174
Oxford University Press, Oxford, 2017
G. Vecchi (Ed.), Measuring Wellbeing: A History of Italian Living Standards, Chapter 4, 143-174
Paper in Academic Volume
Land Inequality, Education, and Marriage: Empirical Evidence from Nineteenth-Century Prussia
Francesco Cinnirella, Erik Hornung
MIT Press, Cambridge, 2017
in: M. Cervellati and U. Sunde (Eds.), Demographic Change and Long Run Development, Chapter 8, 183-220
MIT Press, Cambridge, 2017
in: M. Cervellati and U. Sunde (Eds.), Demographic Change and Long Run Development, Chapter 8, 183-220
Paper in Academic Volume
Skills, Mobility, and Growth
Eric A. Hanushek, Ludger Wößmann
Federal Reserve Bank of St. Louis, St. Louis, MO, 2016
in: Federal Reserve Bank of St. Louis and the Board of Governors of the Federal Reserve System (eds.): Economic Mobility: Research & Ideas on Strengthening Families, Communities & the Economy, 421-449
Federal Reserve Bank of St. Louis, St. Louis, MO, 2016
in: Federal Reserve Bank of St. Louis and the Board of Governors of the Federal Reserve System (eds.): Economic Mobility: Research & Ideas on Strengthening Families, Communities & the Economy, 421-449
Paper in Academic Volume
Zentrale Abschlussprüfungen als Steuerungsinstrument im Schulsystem: Arbeitsmarkteffekte und Wirkungsmechanismen
Marc Piopiunik, Guido Schwerdt, Ludger Wößmann
BMBF, Berlin, 2016
in: Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.): Steuerung im Bildungssystem: Implementation und Wirkung neuer Steuerungsinstrumente im Schulwesen, Bildungsforschung 43, 68-83
BMBF, Berlin, 2016
in: Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.): Steuerung im Bildungssystem: Implementation und Wirkung neuer Steuerungsinstrumente im Schulwesen, Bildungsforschung 43, 68-83
Paper in Academic Volume
Einleitung: Vom Linken zum Liberalen: Hans-Werner Sinn und die deutsche Wirtschaftspolitik
Ludger Wößmann
Hanser, München, 2016
in: Gabriel Felbermayr et. al. (Hrsg.): Hans-Werner Sinn und 25 Jahre deutsche Wirtschaftspolitik, 16-17
Hanser, München, 2016
in: Gabriel Felbermayr et. al. (Hrsg.): Hans-Werner Sinn und 25 Jahre deutsche Wirtschaftspolitik, 16-17
Paper in Academic Volume
The Economic Impact of Educational Quality
Eric A. Hanushek, Ludger Wößmann
Edward Elgar, Cheltenham, 2015
in: P. Dixon, S. Humble, C. Counihan (eds.): Handbook of International Development and Education, 06-19
Edward Elgar, Cheltenham, 2015
in: P. Dixon, S. Humble, C. Counihan (eds.): Handbook of International Development and Education, 06-19
Paper in Academic Volume
Warum PISA-Leistungen ein wichtiger Indikator der Schülerkompetenzen im internationalen Vergleich sind
Ludger Wößmann
Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung, Mannheim, 2015
in: Friedhelm Pfeiffer (Hrsg.): Bildungsindikatoren im internationalen Vergleich: Bestandsaufnahme und kritische Würdigung, 48-55
Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung, Mannheim, 2015
in: Friedhelm Pfeiffer (Hrsg.): Bildungsindikatoren im internationalen Vergleich: Bestandsaufnahme und kritische Würdigung, 48-55
Paper in Academic Volume
Die volkswirtschaftliche Bedeutung von Bildung
Ludger Wößmann
2015
in: Bundeszentrale für politische Bildung, Dossier Zukunft Bildung, 01-02
2015
in: Bundeszentrale für politische Bildung, Dossier Zukunft Bildung, 01-02