ifo Media Center
The ifo Institute invites you to participate in the discussion of interesting economic topics via the Internet. In our ifo Media Center a whole series of remarkable events are available and can be viewed in full length. We also record selected speeches and presentations given by employees or at events and make them available in our Media Center.
Globale Bildungsdefizite: Wie fehlende Grundkompetenzen Entwicklungschancen hemmen
ifo Institut, München, 2024
ifo Schnelldienst, 2024, 77, Nr. 01, 31-34
Berufseinstieg als Wachstumsfaktor – wie wir Kompetenzen für die Zukunft aufbauen können
ifo Institut, München, 2023
ifo Schnelldienst, 2023, 76, Nr. 12, 03-27
The Achievement Gap Fails to Close
2019
Education Next 19 (3), 8-17
The Unwavering SES Achievement Gap: Trends in U.S. Student Performance
2019
NBER Working Paper 25648
ifo Center for the Economics of Education
How do changes in the level of education come about and how do they affect economic development? The Center for Educational Economics researches these questions. Contributions and policy recommendations are developed on the basis of scientific findings. They are intended to contribute to enabling people to participate more strongly in the opportunities offered by an open society, to survive in international competition and to exploit their opportunities for greater prosperity.
Bildungsgerechtigkeit als Kernelement der Sozialen Marktwirtschaft
In einem offenen Brief an den deutschen Wirtschaftsminister fordert der Wissenschaftliche Beirat, dass der Bildungspolitik bei der Erneuerung der Sozialen Marktwirtschaft eine zentrale Rolle zukommt. Insbesondere die Chancengleichheit ab dem frühen Kindesalter müsse verbessert werden.
"Ohne Bildung keine soziale Marktwirtschaft"
In Deutschlands Bildungssystem ist es mit der Chancengerechtigkeit nicht weit her. Zahlreiche Studien belegen, dass der Bildungserfolg im frühkindlichen, schulischen und universitären Bereich stark damit zusammenhängt, aus welchen sozialen Hintergründen und familiären Einkommensverhältnissen die Kinder und Jugendlichen kommen. Im internationalen Vergleich sind die Herkunftsunterschiede in Deutschland besonders stark ausgeprägt.
Bundesländerunterschiede im Förderschulsystem
ifo Institut, Dresden, 2018
ifo Dresden berichtet, 2018, 25, Nr. 05, 10-16
Steht sächsischen Schulen ein Qualitätsverlust bevor? Ein Überblick internationaler Studien zur Lehrqualität von Seiteneinsteigern
ifo Institut, Dresden, 2017
in: ifo Dresden berichtet, 2017, 24, Nr. 6, 21-34